ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است

7 راز برای ارتباط موثر و مهارت کلامی بهتر در کسب وکار

0 دیدگاه
مهارت ارتباطی
12 دقیقه دقیقه برای مطالعه
مهارت کلامی بهتر در کسب و کار

مهارت ارتباط موثر یک مهارت حیاتی در زندگی است که اغلب مواقع نادیده گرفته می‌شود. هیچ‌ وقت برای کار کردن روی مهارت‌های ارتباطی دیر نیست و به کمک آن کیفیت زندگی بهبودتان می‌یابد. ارتباط موثر با دیگران از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است؛ زیرا بهبود آن به تمام جنبه‌های زندگی کاری، شخصی و اجتماعی کمک خواهد کرد. به این شکل شاهد آرامش و پیشرفت بیشتری خواهید بود. موقعیت سنج باشید و بدانید درباره چه موضوعی با چه کسی، کجا، چه وقت و به چه صورتی صحبت کنید.

ما دائما در حال تعامل و همکاری با افراد دیگر هستیم و این بخشی از زندگی ما است. گفتار با به‌وجود آوردن صدا توسط دهان و تا حدودی بینی انسان به‌وجود می‌آید. گفتار عبارت است از شکل تلفظ‌شده ارتباطات انسانی که مبتنی بر ترکیب نحوی لغات یا نام‌هایی است که از فرهنگ لغات بسیار بزرگ (معمولاً بیش از ۱۰٬۰۰۰ لغت مختلف) بدست می‌آیند. 

مهارت کلامی بهتر در کسب و کار

اهمیت مهارت کلامی در محیط کاری

 فردی که حرفه‌ای صحبت می‌کند و دارای مهارت کلامی بهتری در کسب و کار است خیلی زود در محل کار موردتوجه قرار می‌گیرد و به‌سرعت جایگاه شغلیش ارتقاء پیدا می‌کند. بیان خوب داشتن در کسب‌وکار بر امتیازات ما می‌افزاید. افرادی که خوب صحبت می‌کنند به ‌سرعت توجه اطرافیانشان را به سمت خود جلب  می‌کنند. مهارت های کلامی و شیوه صحیح صحبت کردن در محل کار از نیازهای ضروری در جامعه  امروزی است و مزیت رقابتی ما محسوب می‌شود.

من در محیط‌های کاری (البته بیشتر بخش خصوصی) که بودم، کمتر کسی را در جایگاه‌های بالای سازمانی بدون داشتن بیان خوب و قدرت کلام می‌دیدم. شاید عبارت “خوش‌سروزبان ” توصیف خوبی برای افراد با بیان خوب باشد. حتماً این جمله را شنیده‌اید که فلانی چقدر سروزبان‌دار است. در مجموعه مذکور، مدیر فروش مجموعه شخصی با فن بیان عالی بود که توانایی ارتباط برقرار کردن و گفتگو در هر شرایطی را به بهترین نحو داشت. با هرکس از پایین‌ترین سطح اجتماع یا محیط کار گرفته تا افرادی با سطح اجتماعی و سمت‌های بالا در محیط کار به نحوی عالی و متناسب با او صحبت می‌کرد. همین توانایی باعث بالا رفتن موقعیت او در محیط کار و جلب احترام اطرافیان شده بود. یا بالعکس یکی از همکاران که بسیار در کارش حرفه‌ای بود، به دلیل نداشتن بیان مناسب بسیار کم‌رنگ‌تر بود و موردتوجه نبود. در یک دوره کاری من با مدیری کار می‌کردم که یکی از ویژگی‌های پرسنلی که می‌خواست این بود که قدرت بیان خوبی داشته باشد و به‌اصطلاح خودش سروزبان‌دار باشد. یعنی کسی که دارای بیان قوی و اعتمادبه‌نفس بالاست.

اهمیت اvتباط موثر در کسب و کار

تا اینجا به اهمیت مهارت کلامی را در کسب و کار و محیط کاری پی بردیم. حال باید دید که داشتن ارتباط موثر و خوب در کسب و کار منجهر به چه تغییراتی در محیط کاری و موفقیت شغلی ما دارد.

افرادی که سخت‌تر یا بهتر از دیگران کار می‌کنند، همیشه همه توجه‌ها را به خود جلب نمی‌کنند. گاهی اوقات مهم‌ترین مسئله این است که چگونه ایده‌ها را به دیگران بفروشید و آنها متقاعد شوند. مهارت‌های ارتباطی به شما امکان می‌دهد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید و به ارتباطات بیشتری دست یابید. این مهارت بیشتر از یادگیری یک زبان خارجی یا هر مهارت کاری دیگر مهم است. یک فرد با مهارت‌های ارتباطی بهتر، در جایگاه شغلی بهتری از هم رده‌های خود قرار می‌گیرد. با تقویت مهارت‌های اجتماعی، حتی در موقعیت‌های پرتنش، بدون از بین رفتن اعتماد و احترام می‌توانید ارتباطات خوبی داشته باشید. ارتباط موثر ترکیبی از مهارت‌هایی از جمله ارتباط غیرکلامی، شنونده فعال بودن، فن بیان، هوش هیجانی بالا است.

7 راهکار و مهارت کلامی بهتر در کسب و کار

بهترین موقعیت برای تمرین مهارت‌های اجتماعی و بخصوص کاری، ارتباطات روزانه است. با تعاملات ساده و انجام تمرینات زیر، این مهارت را در موقعیت‌های مختلف تمرین کنید و آن را شکوفا کنید:

  1.  قابل اعتماد باشید: مهم ترین بخش ارتباط موثر، قابل اعتماد بودن است. اگر در روابط مبنای اعتماد را پی نریزید نمی‌توانید روابط طولانی مدتی داشته باشید.
  2. تماس چشمی برقرار کنیدفرقی نمی‌کند که گوش می‌دهید یا صحبت می‌کنید در هر صورت نگاه کردن به چشم‌های فرد مقابل گفتگوی شما را موفقیت‌آمیزتر می کند. تماس چشمی علاقه و توجه شما را نشان می دهد
  3. از زبان بدن آگاه باشید : از اینکه بدن شما در حال انتقال چه پیامی است آگاه باشید. زبان بدن بیشتر از یک ساعت گفتگو می‌تواند درباره شما بگوید. قرار گرفتن در یک موقعیت راحت با دست‌های باز این پیام را انتقال می‌دهد: شما در دسترس و آماده شنیدن هستید. از دست و حالات چهره نیز استفاده کنید به شکلی که کل بدن شما صحبت کند.
  4. بر ذهنیت خود تسلط داشته باشید: ذهنیت شما بر روابط‌تان تاثیر می‌گذارد پس درباره هیچ فردی نیز پیش داوری نکنید. آگاهانه انتخاب کنید که صادق و صبور، مودب باشید. همان‌طور که دوست دارید دیگران نسبت به شما بی‌تفاوت نباشند شما نیز نسبت به احساسات دیگران  بی‌تفاوت نباشید.
  5. یک شنونده فعال باشید: باید بتوانید به دیگران گوش دهید و در گفتگوی دو طرفه شرکت کنید. وقتی به خوبی گوش می‌دهید از فرد مقابل شناخت بهتری پیدا می‌کنید. همچنین به شما کمک می‌کند که جلوی سوء‌تفاهم‌هایی که نتیجه عدم درک و شناخت یکدیگر است را بگیرید. علاقه خود را به چیزی که گفته می‌شود نشان دهید. گاهی‌اوقات لبخند بزنید و مطمئن شوید که حالت دوستانه‌ای دارید. با عباراتی مثل “بله” یا “اوه” گوینده را به ادامه صحبت ترغیب کنید.
  6. قضاوت نکنید: برای داشتن یک رابطه پویا لزومی ندارد که تمام افرادی که با آنها در ارتباط هستید را دوست داشته باشید یا با عقاید آنها موافق باشید. تنها لازم است که قضاوت و سرزنش را کنار بگذارید تا بتوانید دیگران را درک کنید.
  7. شمرده صحبت کنید: زیر لبی و نامفهوم کلمات را ادا نکنید. افراد میزان شایستگی اجتماعی را از طریق نحوه بیان کلمات می‌سنجند.آرام صحبت کنید؛ اگر سریع صحبت کنید دیگران به سرعت به تنش‌‌های درونی شما پی می‌برند. شروع به تمرین کنید تا صدای خود را آرام و ملایم کنید. برای داشتن صدای جذاب‌تر، به صدای خود روح بدهید و یکنواخت صحبت نکنید. 
  8. مثبت فکر کنید: اظهارنظر مثبت آنهایی هستند که تشویق کننده و موثر هستند در حالیکه نظرات منفی، دلسردکننده است. ذهن اغلب تمایل دارد که روی نکات منفی تمرکز کند بنابراین بسیار مهم است که آگاهانه نظرات و گفتگوی مثبت را مدیریت کنیم.
  9. بر حل مشکلات تاکید کنید: هنگام صحبت در مورد یک مشکل همیشه سعی کنید وضعیت را توضیح دهید. اثبات کردن را فراموش کنید. راه حل هایی را پیشنهاد دهیدکه وضعیت را بهبود ببخشد (از اینکه چه کسی درست یا غلط می‌گوید اجتناب شود).

موضوع مهم برای افزایش مهارت ارتباطی!

افزایش مهارت درون فردی:

تجسم یک مهارت درونی است که توسط ورزشکاران و هنرمندان برای رسیدن به عملکرد بهتر استفاده می‌شود. ذهن است که بدن فیزیکی را به حرکت در‌می‌ آورد و نگرش مثبت و اعتماد به نفس بالا نیز از ذهن نشات می گیرد.گاهی اوقات دیدگاه شخصی شما، ناخودآگاه نظری را که به دیگری دارید کاملا لکه دار می‌کند اما با مقداری شفقت و همدلی می‌توانید از جنبه دیگری نیز قضیه را ببینید. با استفاده از تلقین و تجسم مثبت می‌توان گفتگوهای منفی درونی را کنترل کرد. برای بهبود روابط این 3 گام را بردارید:

  1. شناسایی گفتگوی درونی منفی
  2. علت به وجود آمدن آنها
  3. توجه به جنبه های مثبت فرد

ویژگی شخصیتی افراد با مهارت های ارتباطی بالا

  1. مشاهده‌کننده‌های خوبی هستند: توجه به دیگران به ما اجازه می‌دهد که شرایط روحی دیگران را بهتر حدس بزنیم. یک ارتباط گیرنده خوب می‌داند چگونه واکنش‌های دیگران را پیش بینی کند و براساس آن موقعیت را مدیریت نماید. افراد با مهارت‌های ارتباطی موثر درباره انسان های دیگر بسیار کنجکاو هستند. این فرد بهتر می‌تواند با دیگران  منطبق شون و همیشه در زمان برقراری ارتباط به فرد مقابل و شرایط او نیز فکر کنید.
  2. در ارتباطات پیش قدم هستند: در ارتباط یا رفع مشکلات ارتباطی به دنبال این نیستند که دیگری قدم پیش بگذارد. آنها اعتقاد دارند که در هر ارتباطی باید سهم خود را انجام دهند.
  3. آنها احترام قائل هستند: فردی با مهارت‌های ارتباطی بالا قادر به صحبت مسالمت‌آمیز با افراد مخالف است. در این موقعیت‌ها آنها صبر و قرار خود را از دست نمی‌دهند. چند بار شاهد بوده‌اید که افراد بر سر مسائل بی‌اهمیت اما از نظر آنها مهم، کنترل خود را از دست داده‌اند؟
  4. هوش هیجانی بالایی دارند: افراد با هوش هیجانی بالا آگاهی خوبی از خود دارند به عبارتی خودآگاهند و کنترل احساس آنها در اختیار خودشان است. می‌دانند در برخورد با هر فرد باید چگونه رفتار کنند که درخور تفکر و احساس او باشد.
  5. ذهن منظم و سازمان‌یافته‌ای دارند: آنها فکر می‌کنند و سپس افکارشان را به زبان می‌آورند و از اینکه بگویند چیزی را نمی دانند نمی‌ترسند. می‌دانند که از روابطشان چه می‌خواهند و به دنبال نفع یک طرفه نیستند.
  6. آنها خلاق هستند: آنها دوست دارند داستان بگویند تا شنونده را در تجربیاتشان شریک کنند. آنها مهارت زیادی در درگیر کردن احساسات دیگران دارند. شوخ طبع و انعطاف پذیرند و می‌دانند چه صحبت یا حرکتی برای هر موقعیت مناسب است.
  7. افراد یادگیرنده‌ای هستند:آنها به هر موقعیتی به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه می‌کنند. به خوبی رفتارهای دیگران را بررسی می‌کنند و از هر تماسی چیزی یاد می‌گیرند.

کسانی که ما احساس می‌کنیم فن بیان قوی ندارند، صرفاً به علت ضعف در مدیریت استرس این‌گونه به‌نظر می‌رسند.

نتیجه‌گیری:

با توجه به آن چه که گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که صحبت کردن شما اگر با مهارت‌های کلامی همراه باشد می‌تواند نقش بسیاری زیادی در موفقیت شما ایفا کند. انسانی که از مهارت کلامی بهتر در کسب و کار برخوردار است بهتر از دیگران می‌تواند با مردم، همکاران، مدیران و … ارتباط برقرار کند و از این طریق، مسیر موفقیت خود را هموارتر سازد. عدم استفاده از کلمات غیر ضروری، نداشتن استرس و اضطراب حین سخن گفتن، با خود صحبت کردن، شنونده‌ی خوبی بودن و همچنین مخاطب خود را شناختن از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که می‌تواند به شما در داشتن یک سخنرانی خوب کمک کنند.

در مهارت ارتباط موثر، در درجه اول نیاز به ارتباط بهتر با درون خود دارید. اولین راه حل ارتباط موثر با دیگران، خودشناسی و نگرش مثبت درونی است، پس از آن است که می‌توانید یک ارتباط موثر و صحیح در زندگی بیرونی برقرار کنید. همچنین تمرین و تکرارهای کوچک روزانه زمان زیادی از شما نمی گیرد اما می‌توانید مطمئن باشید که مهارتهای ارتباطی شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط